Beauty & Fashion
Subscribe SubscribedDeprecated: Function bp_core_get_user_domain is deprecated since version 12.0.0! Use bp_members_get_user_url() instead. in /home/thearttellercm/tiptuber.com/wp-includes/functions.php on line 6078
Melinda Takeuchi ve Timon Screech, Japonya’daki Edo döneminde (1615-1868) lisanssız bir eğlence semtinde, hayat kadınlarının tahta blok baskısı üzerine konuşuyorlar. Bu video Asya Sanat Müzesi tarafından düzenlenmiştir.
Japonca bu sözcük, Edo döneminin (1603-1867) ortalarında ne köylü ne de şehirli olan bir sınıfa atfedilen bir tür yaşayış tarzını işaret eden “yüzen dünya” anlamına gelen tartışmalı bir kavramdır. Kelimenin köklerine inince, zeit geist denen “çağın ruhu”nu karşılayan bir tanımla yüzleşiyor insan.
Edo döneminde giderek ekonomik açıdan büyüyen ve büyüdükçe de zorbalaşan bir tüccar sınıfı insanları bir tür kaçış arayışına itmiş gibi görünüyor. Bu arayış da özellikle Japonya’nın üç büyük kentinde (Tokyo’nun eski adı olan Edo, Osaka ve Kyoto) insanlara yeni bir gerçeklik sunan, bir oyun ve eğlence dünyasını yaratmıştır.
Muğlak bir anlam barındıran bu akışkan yeni dünya, görünüşte yaşamın sıradan dinamiklerini barındırır. Ancak insanların kaçış mecraları daha çok hayat kadınlarının, sahne gösterilerinin ve eğlence mekanlarının yoğunlaştığı bir bölge haline gelir. Tıpkı günümüzdeki “red light street”ler gibi. Japon sanatçıların ürettiği Yüzen dünya resimleri anlamına gelen bu “ukiyo-e”ler, bir bakıma, başı boş bir gücü ellerinde tutan tüccar sınıfının sömürü düzenini ve varoş zevklerinin kaydıdır.
“Ukiyo-e” terimini anlamsız, neşeli veya yüzen anlamına gelen “uki”; dünya, nesil, çağ ya da tahakküm anlamına gelen “yo”; ek olarak baskı veya resim anlamına gelen “e” sesleri oluşturur. Muğlaklığı yaratan şey ise Japoncada “uki” sesinin aynı zamanda hüzün, keder veya melankoli anlamına da gelen bir yazım şekli barındırıyor olmasıdır. böylesi iki uçlu anlam olanağıyla bu sözcük, gündelik zevklerin tanımını kederli bir insanlık durumuna dönüştürüyor adeta.
Ne var ki sözcüğün çok anlamlı bu yorumu tartışmalı bir yorum olmaktan öteye gidememiştir. Yine de şahsen ben insanlığın yanılgı ve yanılsamalarla dolu bu zaafını oldukça kederli bulduğumu belirtmeliyim. Nitekim bu resimler aynı zamanda kadın istismarının tarihin tüm katmanlarında mevcut olduğunun itirafı niteliği taşımaktadır (artteller, 2022).
Video Kaynak: KhanAcademyTurkce