Beauty & Fashion
Subscribe SubscribedDeprecated: Function bp_core_get_user_domain is deprecated since version 12.0.0! Use bp_members_get_user_url() instead. in /home/thearttellercm/tiptuber.com/wp-includes/functions.php on line 6078
8 Mayıs 1895’te Meksika’da vekillik görevini yürüten iki isim, Francisco Romero ve Fernando Verástegui, karşı karşıya gelir. Yaşadıkları derin anlaşmazlık ve krizi bir düello ile çözmeye karar vermişlerdir. Bu dönemde sorunları çözüme kavuşturmak ve onuru korumak için iki kişinin silahla veya kılıçla karşılıklı bir düello düzenlemesi Meksika’da yasaldır. Silahı seçerler, birbirlerinin karşısına dikilirler ve düellonun kazananı Romero olur. Verástegui orada yaşamını yitirir. Bu olay üzerine Meksika hükümeti düelloyu tamamen yasadışı ilan eder.
Bu olaydan kısa bir süre önce Meksika’ya gelmiş olan Gabriel Veyre, düellolar üzerine yazılan romanların kitleler tarafından oldukça ilgi çekici bulunduğunu fark eder ve Lumière kardeşler ile iletişime geçerek iki vekil arasındaki bu düelloyu filme çekmek istediğini aktarır. Lumière kardeşler bu işe bütçe ayırmaya karar vererek, filmin yapımcısı olurlar. Gerekli kameraları ve teçhizatları sağlamanın yanında bir de güvendikleri bir kameramanı işe dahil ederler: Bertrand von Bernard.
Söz konusu olaya ait çekilen film, 1896’da tamamlanır ve resmi olarak Meksika’nın ilk sinema filmi olur. “Un duelo a pistola en el bosque de Chapultepec” (Chapultepec Ormanında Tabanca Düellosu) adıyla gösterilen film, beraberinde büyük tartışmalar getirir: Başta El Imparcial adını taşıyan günlük gazete olmak üzere, çeşitli süreli yayımlar filmi eleştiri yağmuruna tutar.
Eleştirinin odağına yerleşen mesele, bu filmin “aldatıcı/yanıltıcı” olmasıdır. Diğer bir deyişle, eleştirilen nokta, izlenen kişilerin gerçek değil, oyuncu olmalarıdır. Olay gerçekleşirken doğrudan ve doğal bir biçimde kaydedilmediği, sonradan oluşturulduğu için “sahte” olan bu görüntülerin izleyicileri aldattığı, yanılttığı ileri sürülmektedir.
Bizlerin garip bulacağı bu iddia, sinema sanatının henüz yeni doğduğu bu çağda, ciddi anlamda tartışmalar doğurmuştur. El Globo gazetesi de bu filmi eleştirenler arasındadır ve şöyle bir yazı yayımlar:
“Bir düelloyu taklit etmek, bunu yaparken de polis gibi saygın kimselerin üniformalarını giymek, söz konusu olayın içeriğine dair hiçbir şey anlatmadan bu işi insanların önüne koymak polisle ve yasayla dalga geçmektir. Rezil bir eşek şakasıdır bu, çünkü izleyiciler, özellikle de ülkemiz hakkında hiçbir şey bilmeyen yabancı izleyiciler bu filmi sinemada izlediklerinde bunun onur için gerçekleştirilen gerçek bir düellonun bir taklidi olduğunu bilemeyecekler.”
Tam bu noktada, ilginç bir gözlemimi aktarmak istiyorum: Bugün bile gerek IMDB’de gerekse de farklı kanallarda bu “filmi” izleyen pek çok kişi, bu görüntülerin “gerçek” mi, yoksa “sahte” mi olduğunu kestiremiyor ve bunun üzerine şu veya bu biçimde tartışmalar yapılıyor.
Filmin doğurduğu olaylara geri dönersek: Aslında Meksika gazetelerinin getirdiği eleştiri hiç de münferit vakalar değildir. Filmlerin gerçekleri yeniden oluşturduğu için kandırmaca olduğunu ileri süren pek çok kişi ve kurum, filmlerin “gerçek”leri gösteremeyeceğini ifade ederek bir tepki geliştirmişlerdir.
Bu tepkiler Meksika hükümetince dikkate alınmıştır. Öyle ki, filmin kameramanlığını yapan Bertrand von Bernard, uluslararası dağıtıma açmak amacıyla yerel görüntüler toplamak suçlamasıyla sorguya alınmıştır. Daha sonrasında ise Meksika hükümeti filmlerin denetimini sağlayacak bir kurum oluşturma girişiminde bulunmuştur ve Meksika’da çekilen ilk film ile beraber “sansür” kurumları da devreye girmiştir.
Son olarak birkaç teknik bilgiye yer vererek bu satırlara son vereyim: Bu filmi birkaç yıl önce görmüştüm, gerçek mi değil mi ben de anlamamıştım. İşin aslını öğrenmek için bir kenara not etmiştim. Geçenlerde aklıma düşünce tekrar filme bir baktım, çeşitli kaynakları inceledim ve yukarıda aktardığım bilgilere ulaştım. Diğer bir deyişle, tek bir makale veya yazının çevirisi veya yeniden yaratımı değildir bu satırlar. Yararlandığım kaynakları en alta ekleyeceğim, artık ne yapacaksınız onlarla, bilemem.
Tabii filmin normalde siyah-beyaz ve sessiz olduğunu belirtmeme gerek yok. Renklendirilmiş, düzenlenmiş ve ses eklenmiş halini buldum, bunu yayınlamak istedim. Doğrusu, doğrudan bu biçimde de bulmadım videoyu. Sesi başka yerden, görüntüyü başka yerden aldım, biraz da ben rengiyle falan oynadım, kendimce daha derli toplu hale getirmeye çalıştım, ama bu bilgi de o denli önemli değil sanırım.
O halde, sağlıcakla kalın, mümkünse birbirinizi vurmayın.
Hazırlayan: Ümid Gurbanov